Pedagogisch werkplan
Ik ben Marloes Griffioen en biedt sinds 1996 met veel plezier kleinschalige kinderopvang aan aan kinderen tot de basisschoolleeftijd. Ik ben moeder van drie volwassen kinderen en in het bezit van een geldig EHBO-diploma.
De pedagogische doelen
In dit pedagogisch werkplan beschrijf ik hoe ik dagelijks werk, hoe ik omga met de kinderen en hoe ik de vier pedagogische basisdoelen inzet in mijn opvang. Deze doelen helpen mij om elk kind een veilige, stimulerende en liefdevolle omgeving te bieden waarin het zich optimaal kan ontwikkelen.
De vier pedagogische doelen zijn opgesteld door pedagoge Riksen-Walraven. Ze vormen het uitgangspunt voor de manier waarop ik met de kinderen werk:
Hoofddoel 1: Emotionele veiligheid
1.1 Duidelijkheid
Duidelijkheid en structuur zijn essentieel voor het gevoel van veiligheid. Ik bied de kinderen een vast dagritme en herkenbare rituelen, zoals een liedje voor het eten of slapen. Deze regelmaat geeft houvast en voorspelbaarheid.
1.2 Acceptatie
Elk kind mag bij mij zichzelf zijn. Emoties zoals blijdschap, verdriet of boosheid mogen er zijn en ik moedig kinderen aan deze te delen. Het is belangrijk dat het kind zich hier net zo voelt als in de eigen huiselijke omgeving.
1.3 Intimiteit
Het kind moet het gevoel hebben dat zijn emoties en gevoelens serieus genomen worden. Dit wordt gedaan door het steunen van het kind en het bieden van warmte en geborgenheid.
1.4 Verzorging
De opvangruimte is ingericht met aandacht voor rust, hygiëne en veiligheid. Het voldoet aan de gangbare normen van hygiëne en veiligheid, controle door de gastouderbureaus en de GGD.
Hoofddoel 2: Persoonlijke competenties
2.1 Algemeen
Ik bied speelgoed en activiteiten aan die passen bij de leeftijd, ontwikkeling en interesses van elk kind. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Ik speel daarop in met geduld, aandacht en afstemming.
De ontwikkelingsgebieden:
- Motorische ontwikkeling
- Sociaal-emotionele ontwikkeling
- Cognitieve ontwikkeling
- Taalontwikkeling
- Identiteitsontwikkeling en zelfredzaamheid
2.2 Motorische ontwikkeling
Vanaf jonge leeftijd zijn kinderen bezig met hun motoriek. De motorische ontwikkeling begint op jonge leeftijd, direct na de geboorte zijn baby’s hier al mee bezig. Al jong leren baby’s om zich heen te grijpen, gevolgd door omrollen, kruipen en lopen.
2.3 Sociaal-emotionele ontwikkeling
Veiligheid en erkenning vormen de basis voor een gezonde persoonlijkheidsontwikkeling. Ik benoem emoties, geef complimenten en leg regels rustig uit.
2.4 Cognitieve ontwikkeling
Jonge kinderen ontdekken spelenderwijs. Ik bied passende materialen en begeleid het spel, zonder te dwingen. Ik stimuleer fantasie, zelfstandigheid en grenzen leren kennen.
Hoofddoel 3: Sociale competenties
Ik help kinderen om met anderen om te gaan, samen te spelen, te delen en zich in te leven in elkaar. Activiteiten zijn gericht op groepsgevoel, samenwerking en het delen van plezier én verdriet.
Allereerst observeer ik de kinderen om te kijken of zij een situatie zelf op kunnen lossen. Mocht dat niet lukken, dan help ik ze door zelf het goede voorbeeld te geven. Ik moedig ze aan om naar elkaar te luisteren en te stoppen als een ander kind ‘nee’ zegt.
Ik help hen hun emoties te benoemen, bijvoorbeeld boosheid of verdriet, en laat het kind weten dat deze emoties er mogen zijn. Ook probeer ik samen met de kinderen oplossingen te bedenken en geef ik zelf het juiste voorbeeld.
Ik begeleid de kinderen in het samen spelen en het oplossen van eventuele conflicten. Ik leer hen om elkaar letterlijk de ruimte te geven, bijvoorbeeld door op de trap achter elkaar te lopen zonder in te halen.
Respect voor elkaar stimuleer ik door de kinderen zelf met respect te behandelen en rekening te houden met elkaar. Ik blijf rustig, praat over het gedrag en laat merken dat ik het kind begrijp. Daarbij benadruk ik dat schreeuwen geen oplossing is.
De ruimte is goed en gezellig ingericht met verschillende hoekjes, zoals een Lego-hoek, een timmerhoekje, een poppenhoek, een keukentje en een tafel met boekjes. De kinderen kunnen hier zowel zelfstandig als samen spelen. Ook is er een mand met speelgoed die uitnodigt tot gezamenlijk spel.
Hoofddoel 4: Normen en waarden
Als gastouder ben ik een voorbeeld. Ik laat in gedrag en woorden zien wat respect, eerlijkheid en vriendelijkheid betekenen. Ik benoem positief gedrag en leg eenvoudig uit wat wel en niet mag. Belangrijke waarden die ik uitdraag:
- Eerlijkheid
- Afspraken nakomen
- Respect voor anderen
- Iedereen is gelijk
- Geen pijn doen: niet slaan, niet krabben, niet pesten
Ik geef het goede voorbeeld door zelf het gewenste gedrag te tonen, zoals beleefdheid, gezonde gewoonten en consequent omgaan met regels. Wanneer een kind geholpen heeft, bedank ik het en leg uit waarom ik het waardeer. Ik geef complimenten en toon waardering, bijvoorbeeld door een knuffel of een vriendelijk gebaar te geven. Ik geef de kinderen de ruimte om eigen keuzes te maken om zo hun zelfvertrouwen te vergroten.
Ik probeer de groepsdynamiek te verbeteren door open communicatie en een veilige sfeer te creëren waarin vertrouwen en respect voor elkaar heersen.
Ik benoem altijd wat ik zie en probeer dit aan de kinderen duidelijk te maken. Dagelijkse routines zoals eten voorbereiden, speelgoed opruimen en elkaar helpen bij de jas aantrekken, helpen kinderen om hen te laten ervaren dat ze een rol spelen in de groep en voor anderen kunnen zorgen.
Leuke spelletjes die bijdragen aan de samenwerking, geduld en wederzijds respect zijn bijvoorbeeld memory of een puzzel maken.
Opvanglocatie
5.1 Speelruimte
De kinderen spelen in een aparte, veilige ruimte binnen mijn huis. Deze grenst aan een groot balkon. Binnen zijn diverse speelhoeken (keukentje, legohoek, glijbaan) en een speelgoedkist met materialen afgestemd op leeftijd. Speciaal speelgoed en boekjes gebruik ik onder begeleiding.
5.2 Slaapkamer
Er zijn meerdere slaapkamers aanwezig, sommige kinderen kunnen apart slapen. Kinderen slapen in een campingbedje met een slaapzak. Baby’s tot 1 jaar slapen in een wiegje. Knuffels blijven op de opvanglocatie. Slaap is een belangrijk onderdeel van de dag.
Ouders en betrokkenheid
Aan het einde van de dag vindt er een overdracht plaats. Ik bespreek met ouders hoe de dag verlopen is en geef ruimte voor vragen of opmerkingen.
Meer praktische afspraken vindt u onder het kopje huisregels.
Interesse in een plekje bij BoCaWietje?
Wilt u uw kind een veilige, huiselijke en liefdevolle opvangplek bieden waar het gezien wordt en zichzelf mag zijn? Neem dan gerust contact met mij op voor meer informatie, een kennismaking of een rondleiding. Ik vertel u graag meer over de mogelijkheden.